Eind deze week staat in de Zeebrugse haven een ontmoeting gepland tussen 2 megaschepen van DFDS: de Humbria Seaways en de Flandria Seaways.

De Humbria Seaways vaart al een tijdje tussen Zeebrugge en Göthenburg en zal eind deze week vervangen worden door de spiksplinternieuwe Flandria Seaways. Deze laatste kwam enkele dagen geleden aan bij de DFDS terminal in Vlaardingen, nabij Rotterdam. Tijdens de wissel van wacht op de route naar Göthenborg zullen de schepen samen in Zeebrugge liggen.

Beide schepen zijn zusterschepen van de Hollandia Seaways en behoren tot de nieuwste klasse schepen. De 237,4 meter lange schepen kunnen 450 trailers vervoeren en dat is goed voor een laadcapaciteit van 6.700 lijnmeter. Dankzij een uniek laadkleppensysteem van drie onafhankelijke laadkleppen die het laden en lossen van trailers tegelijk toelaat wordt de ligtijd in de haven aanzienlijk verkort.

Dankzij scrubbers zijn deze schepen milieuvriendelijk. Scrubbers wassen de uitlaatgassen om zo de zwaveloxide-uitstoot te verminderen. Naast de scrubbers zijn de schepen ook uitgerust om aangesloten te worden op walstroom in de haven als dat mogelijk is.

De schepen behoren tot een klasse van 6 megavrachtferry’s die gebouwd worden in China bij de Jinling Shipyard. De eerste twee schepen uit deze klasse werden in 2019 opgeleverd.

In Zeebrugge treed Lalemant op als scheepsagent voor de DFDS schepen. De schepen worden behandeld bij PSA Zeebrugge aan het Wielingendok.

No responses yet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *